IN FIRST CLASS MET DE AL BORAQ VAN CASABLANCA NAAR TANGER

IN FIRST CLASS MET DE AL BORAQ VAN CASABLANCA NAAR TANGER

Tijdens onze reis door Marokko in januari 2025 maakten we gebruik van zoveel mogelijk treinen. Eentje daarvan was deze hogesnelheidstrein waarmee we reisden van Casablanca naar Tanger en terug.

De trein

De snelste trein van Afrika? Dat is de Al Boraq. Deze trein rijdt tussen Casablanca en Tanger en stopt onderweg nog in Rabat Agdal en Kenitra. Het volledig traject heeft een lengte van 323 kilometer. Elk stel bestaat naast de gemotoriseerde stuurrijtuigen uit twee eerste klasserijtuigen, vijf tweedeklasserijtuigen en een barrijtuig. En het zijn dubbeldekrijtuigen!

De trein is genoemd naar Buraq, een bovennatuurlijk paard-achtig wezen uit de Islam waarmee Mohammed een (nacht)reis maakte van Mekka naar Jeruzalem en terug.  

Tickets

Tickets voor deze trein zijn gemakkelijk online aan te kopen, en hoe langer op voorhand, hoe goedkoper. Je kan dan ook meteen kiezen waar je in de trein wil zitten.

In eerste klasse zijn er vierzitten, éénzitjes, duo seats naast elkaar en duo seats tegenover elkaar. Wij kozen voor dat laatste.

De rit

Om op het perron te geraken, moet je je ticket laten zien. Hele goede zaak! Wij hadden elk een eerste klasse-ticket, dat omgerekend zo’n €13 kostte voor een enkele reis.

De trein vertrok stipt om 08:00, zoals vermeld op het ticket. Niet veel later werden we gecontroleerd door de boordchef. 

Er zijn stopcontacten voorzien bij elke window seat. Jammer genoeg werkten ze in ons rijtuig niet. Dat was wel een tegenvaller, stroom is altijd mooi meegenomen, zeker gezien ik m’n powerbank nog nodig had in Tanger zelf. Op de terugweg werkte de stroom wel gewoon, gelukkig! Een blauw lampje aan het stopcontact verraadt eigenlijk al of het al dan niet werkt.

Bavo ging tijdens de rit thee halen in de bar. Voor 30 Dirham (ongeveer €3,00) had hij een zwarte thee en ik een muntthee. En die kreeg hij ook nog eens mee in zo’n praktisch draagkartonnetje.

In de gang is er ruimte om bagage te leggen en zijn er toiletten. En die zijn proper, net als de trein in het algemeen.

Na 2u10m kwamen we in het prachtige station van Tanger. Daar hebben we een dagje doorgebracht en ‘s avonds trokken we terug met de Al Boraq naar Casablanca.

In het station van Tanger, met een plantentuin zoals in het station van Madrid Atocha.
Het stationsgebouw van Tanger.

Praktische informatie

Datum reis: 15/01/2025
Vertrekuur: 08:00
Aankomstuur: 10:10
Tickets: aan de loketten in Marokko of via oncf-voyages.ma

Leave a Reply