In november vorig jaar ging ik voor het eerst in m’n leven op reis met een nachttrein, de NightJet van Brussel naar Wenen. Die ervaring vind je hier terug. Midden mei was het de beurt aan de EuroNight. De EuroNight-nachttreinen zijn een samenwerking tussen verschillende Europese spoorwegmaatschappijen (Kroatische spoorwegmaatschappij HZ, Tsjechische spoorwegmaatschappij CD, Hongaarse spoorwegmaatschappij MAV, Poolse spoorwegmaatschappij PKP, Slovakian Railway ZSSK, Zweedse Spoorwegen SJ, Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB, …)
Onze trein was voorzien om te vertrekken in Stuttgart en reed van daaruit naar Zagreb. Oorspronkelijk wilden we onze reis beginnen in Kroatië, maar tijdens het plannen bleek er zoveel te zien te zijn in Slovenië dat we het Kroatië-stuk lieten vallen en dus meereisden tot Ljubljana.
Verliep alles probleemloos? Wel, euhm, nee. We gingen op een zondag in maart even naar Aken om onze tickets met FIP-korting te kunnen boeken maar dit bleek niet mogelijk. Tenzij we even naar Oostenrijk gingen. We gingen dan maar lunchen bij Frittenwerk en boekten gewoon zonder korting de trein. Prijskaartje: €305,60.
We kozen ervoor om het ticket in PDF-versie te ontvangen en toen bleek dat we niet bij elkaar zouden liggen. Ik zou slapen in een Damen-coupé, Bavo in een Herren-coupé. Lap. Bavo probeerde meteen de klantendienst te contacteren, zonder succes. De volgende dag, een maandag, probeerde hij opnieuw en kreeg hij te horen dat het ticket noch om te wisselen, noch annuleerbaar was. Omdat we voor PDF gekozen hadden. Heel belangrijk dus om tijdens het boeken niét voor PDF te kiezen. Konden ze iets doen waardoor we toch samen konden liggen? Neen, we moesten op het moment dat we bij de trein stonden kijken of we iets konden regelen met de boordchef.
Enkele dagen voor de reis kregen we een mailtje dat de trein niet zou vertrekken in Stuttgart (zoals voorzien, geboekt en waarvoor we uiteindelijk ook betaald hebben), maar in München. Contact met de klantendienst leerde ons dat we een apart ticket Stuttgart – München moesten boeken, nadien dat ticket moesten opsturen en dan zouden we misschien ons geld terugkrijgen. Zucht. Geen service, vind ik.
We gingen dus naar München-Ost waar de trein meer dan een uur voor vertrek al aankwam. Dat was fijn! We gingen meteen op zoek naar een treinbegeleider om het coupé-probleem voor te leggen, maar hij kon niets anders zeggen dan dat we pech hadden. Niets aan te doen. Ik ging dan maar naar mijn coupé en Bavo naar de zijne, die gelukkig naast de mijne lag. En plots, niet lang voor vertrek, was daar de treinbegeleider weer. Een ander duo had ook graag een coupé willen delen maar had hetzelfde voor als ons. Probleem opgelost, Bavo en ik konden samen slapen!
Mijn eerste indruk? Mooie rijtuigen! Ik vond ze eigenlijk zelfs mooier dan de NightJet die we een halfjaar geleden namen. Je krijgt geen goodiebag maar er ligt een flesje water en ingepakte croissant met chocolade (zo eentje van 7Days) klaar voor elke reiziger.
Aan ontbijt verwachtten we ons niet (ik dacht dat de croissant het ontbijt was) maar om iets na 07:00 werd er plots op onze coupé geklopt met de vraag wat we voor ontbijt wilden. Het was heel simpel, een grote sandwich met een mini boter en confituur, en een drankje naar keuze: koffie, thee, sinaasappelsap, …
En hoe slaapt dat nu?
Ik heb beter geslapen in deze EuroNight dan in de NightJet, het leken me iets betere kussens te zijn. Het feit dat we in München-Ost moesten vertrekken in plaats van Stuttgart heeft wel voor minder slaap gezorgd, gezien de trein daar pas vertrok om 23:54 in plaats van 20:29 en we een dikke 8 uur later al aankwamen in Ljubljana.
En wat kost dat?
Voor twee personen betaalden we €305,60 voor een rit van Stuttgart naar Ljubljana. Dit is zonder enige korting.
Belangrijk: ook al heb je een pdf op je gsm met QR code, het is toch de bedoeling dat je ticket afgedrukt is. Dit staat blijkbaar ook op het ticket maar hadden wij niet gezien, oeps.
Ziet er degelijk uit!