In first class met de IRYO Frecciarossa van Sevilla naar Madrid

In first class met de IRYO Frecciarossa van Sevilla naar Madrid

Elke vakantie voert Bavo wel iets in zijn schild. Hoewel hij ditmaal beweerde dat er voor de verandering niks speciaal op het programma stond bleek dat bij aankomst in het station Sevilla Santa Justa wel anders te zijn. In plaats van de voorziene AVE-trein die in onze reisplanning stond wandelden we richting een IRYO-trein. “Ik heb voor een kleine upgrade gezorgd”, zei hij eerst. Nadien veranderde dat naar “er is eigenlijk nooit een boeking voor een AVE-trein geweest”. Hoe durft hij!

In plaats van richting de AVE te gaan gingen we dus naar de IRYO. Bovenaan moesten we ons ticket laten zien, beneden moesten we onze bagage laten scannen (zoals in vele grotere Spaanse stations, ik ben voorstander) en nogmaals ons ticket laten zien.

En daar was hij dan! We hebben snel even van de gelegenheid gebruik gemaakt om een foto van zijn snuitje te gaan maken (ja, ik gebruik graag het woord ‘snuitje’ voor de voorkant van een trein) en namen daarna plaats in het eerste rijtuig. Zo ontzettend fancy! Ik voelde me echt zwaar underdressed in m’n zwarte legging maar gelukkig maakte mijn blazer wel één en ander goed.

Nog geen tien minuten na vertrek kwam het (overigens ontzettend vriendelijk) boordpersoneel langs met een warm doekje dat ze even later weer kwamen rondhalen. Heerlijk gevoel op m’n handen. Niet veel later was het tijd voor de ‘welcome drink’. Je kon kiezen tussen water, fruitsap of cava en wij gingen allebei voor een cava. De vraag kwam of we er ook nog nootjes bij wilden en daar hebben we ook allebei gebruik van gemaakt!

Wat een heerlijke rit. We zitten er letterlijk nu in, terwijl ik dit typ. Eerst een klein uurtje van Sevilla naar Córdoba en dan rechtstreeks naar Madrid, zonder stops, een kleine twee uur gewoon genieten. We zaten in een tweezit waar twee stopcontacten en twee USB-poorten waren, en tussen de twee zetels was net genoeg ruimte om pakweg een handtas te zetten. Er was zelfs zoveel ruimte dat Bavo niet hoefde op te staan als ik naar het toilet moest, ik kon gewoon voor hem door gaan.

Het perfecte plekje voor m’n handtas

Een klein uurtje na het welkomstdrankje kwamen ze langs met een kleine maaltijd. Bavo had onder andere Ibérico-ham en had voor mij het gerechtje met zalm, avocado en rucola. Er lag ook nog een pakje crackers en een doosje met chocolade bij. Als drankje gingen we allebei voor een glas witte wijn, en ik sloot af met een koffie.

Bij aankomst in Madrid verwachtte ik dat we nu wel de voorziene AVE-trein zouden nemen. Maar Bavo zou Bavo niet zijn als er weer iets onvoorzien op de planning zou staan. Opnieuw een IRYO dus! Deze keer in tweede klasse, wat drukker, iets minder ruimte en iets minder fancy (maar nog steeds de moeite!). Wel nog steeds twee stopcontacten en twee USB-poorten.

Amper tien minuten na vertrek stond het boordpersoneel weer bij ons. Ik dacht dat de kleine maaltijd op de vorige trein onze lunch was maar blijkbaar had Bavo ook een echte lunch voorzien in deze trein. Zucht, he is full of surprises. We kregen elk een doos met onze naam, rijtuig en zitplaats op, met daarin een poké bowl en een flesje water.

Ik dacht dat we in deze trein zouden blijven zitten tot Nimes, dat was tenslotte de locatie die op onze itinerary stond, maar na 1u15min treinen stapten we in Zaragoza al uit. Wat daarna volgde, was ook een geweldig leuke verrassing. Maar daarover meer in een andere blogpost!

Aangekomen in Zaragoza

Treinen

IRYO 6107 10:20 Sevilla-Santa Justa – 13:03 Madrid Puerta de Atocha-Almudena Grandes
IRYO 6131 13:20 Madrid Puerta de Atocha–Almudena Grandes – 14:35 Zaragoza

Boek jouw treinticket via iryo.eu!

Heb jij al eens gereisd met een IRYO-trein? Wat is jouw ervaring?

1 Comment

  1. August 27, 2024 / 10:31 am

    Overweeg een volgende keer business executive van Trenitalia in Italië zelf :-)

Leave a Reply